Ninco Track

In Juli 2009 is het Mini Racing Team Uden gestart met de bouw van een transportabele Ninco schaal 1/32 racebaan met vier sporen. Door deelname aan het Tech-Event te Uden was er op korte termijn behoefte aan een racebaan die men kon demonstreren op de Markt in Uden. Beide racebanen in de lokatie op het sportpark zijn niet te verplaatsen. Met dank aan de Ninco racebaan heeft men de mogelijkheid om de activiteiten van het Mini Racing Team Uden ook elders te demonstreren.

Na enkele weken 3D ontwerpen maken, herzien en samenvoegen is men gestart met de bouw van een stalen frame van 5 bij 2,5 meter die relatief eenvoudig op een grote aanhanger vervoerd kan worden. Besloten is om de racebaan te bouwen op 4 modules die doormiddel van bouten gekoppeld worden.

Na ontelbare uren zagen, boren en slijpen was er ongeveer 200kg staal klaar om gelast te worden. Aangezien het ontwerp gebaseerd is op toleranties van een millimeter was dit voor de lasser geen eenvoudige opgave.

Na het laswerk werd het tijd om het geheel eens te passen. Op een tekening is een ontwerp vaak makkelijker dan in de praktijk. Op enkele details na bleek alles zuiver van maat en kon het geheel naar de spuiter gebracht worden. Bij deze spuiter is het staal voorzien van een strakke laag blauwe coating.

Enkele dagen later stonden er bij de spuiter enkele glimmende blauw frames op ons te wachten. Nog dezelfde avond zijn deze voorzien van een 18mm MDF plaat waarop uiteindelijk de racebaan bevestigd wordt.

Aangezien men geen tijd te verliezen had is er vrijwel direct gestart met het maken van de voorgevormde MDF brug. Dit was een tijdrovend en stoffig karwei. Na ongeveer 100 meter freeswerk was het MDF soepel genoeg om in de juiste vorm te buigen.

Daarna zijn de twee delen op elkaar verlijmd met een vullende houtlijm. Helaas begonnen ook voor ons de dagen tot het Tech-Event erg hard af te tellen met als gevolg dat er vaak tot diep in de nacht gebouwd werd aan de racebaan. Hierdoor zijn enkele foto’s uit tijdgebrek niet gemaakt of alleen met slechte belichting aanwezig.

Na het verlijmen van de brugdelen is het segment van brug op de zorgvuldig uitgemeten pijlers geplaatst. Na een snelle schilderbeurt was deze klaar om voorzien te worden van de juiste baan segmenten.

Het plaatsen van de baan segmenten was uiteindelijk relatief veel werk omdat de baanstukken van Ninco niet over de benodigde kromming beschikken. Een verfstripper en heel veel buigwerk bleek de oplossing.

Uiteindelijk was na erg veel nachtelijke uren de eerste module gereed. Met nog maar enkele dagen te gaan tot het Tech-Event en de drukke verplichte werkzaamheden overdag bleek enige haast geen overbodige luxe. Na het afwegen van enkele opties is besloten om een grote party tent te plaatsen waar de racebaan in zijn geheel afgebouwd kon worden.

Diep in de nacht werden de eerste rondjes op de racebaan verreden. Afgezien van erg weinig grip en flink geoxideerde slepers ging het nog niet zo slecht. De overgangen van de verschillende modulen zijn gelukkig niet merkbaar.

Uiteraard functioneert een racebaan niet zonder deugdelijke stroomvoorziening. Iedere module is voorzien van een voedingspunt naar de Ninco racebaan. De gehele baan is dus op vier plaatsen voorzien van de benodigde baanspanning. Om het geheel gemakkelijk te kunnen demonteren is op iedere module een aansluit plaat geplaatst die eenvoudig kan worden gekoppeld met de naastgelegen module.

Uiteraard kan een racebaan ook niet zonder tijd en ronden registratie. Om eventuele storingen te voorkomen is er gebruik gemaakt van een optische detectie. Hiervoor is een brug gebouwd die voldoende onzichtbaar infrarood licht laat schijnen op de fototransistors onder de baan.

Nadat de benodigde interfaces getest waren tussen de wedstrijdleiding en de racebaan is de racebaan klaargezet voor transport richting het Tech-Event. Op de valreep waren ook de regelaar aansluitingen gereed. Niet getest maar met goed vertrouwen zijn ook deze meegenomen. Deze bleken uiteraard perfect te functioneren.